Wat is een burn-out ?

Overspannenheid

Wat is een burn-out?  Als je je dit afvraagt is het goed om eerst te kijken wat overspannenheid is. Als je gedurende langere tijd meer energie kwijtraakt dan erbij komt (draaglast is groter dan de draagkracht) kan het zijn dat je overspannen raakt. Bij overspannenheid ervaar je minstens 3 van de volgende klachten

  • flinke vermoeidheid;
  • slecht slapen;
  • prikkelbaar;
  • niet tegen drukte of lawaai kunnen;
  • emotioneel labiel;
  • piekeren;
  • opgejaagd voelen;
  • concentratie of geheugenproblemen. 

Daarbij heb je een gevoel van controleverlies of machteloosheid en functioneer je minder goed op je werk of privé. Dat laatste kan zich bijvoorbeeld uiten in slecht kunnen nadenken, fouten maken of conflicten krijgen.

Wellicht ga je nog steeds door met hard werken omdat je jezelf wijsmaakt dat je het wel vol zult houden. Maar er is weinig voor nodig om over de rand te kukelen. Net te lang doorgaan, een conflict, iets in je privé situatie of een virale infectie die je laatste restje energie uit je trekt. En dan gaat het hard. Dan kan het zijn dat je in een burn-out terecht komt.

Wat is een burn-out?

Je spreekt van een burn-out als je langer dan 6 maanden overspannen bent, met vermoeidheid en uitputting op de voorgrond. De aanhoudende stress put je lichaam steeds verder uit. 

Persoonlijkheid

Je karakter en persoonlijkheid spelen een rol bij het krijgen van een burn-out. 

Welke eigenschappen kunnen je parten spelen? 

  • geen nee kunnen zeggen (niet assertief zijn);
  • perfectionisme (goed is niet goed genoeg);
  • controlebehoefte (veel controle nodig hebben en slecht kunnen loslaten);
  • sensitiviteit (gevoeligheid voor prikkels en gevoelens in je omgeving);
  • neuroticisme (angst- en spanningsgevoeligheid).

Stressfactoren in je privésituatie kunnen een negatieve bijdrage leveren aan het ontstaan van de burn-out. Als je buiten je werk niet oplaadt maar ook nog energie verliest of in een stress stand staat, wordt de glijbaan nog steiler. Je voelt dat je de controle steeds meer gaat verliezen en gaat steeds meer piekeren en steeds slechter slapen. Zo wordt het van kwaad tot erger.

Burn-out fasen

  • Acceptatiefase: Hoe sneller je accepteert dat het echt niet meer gaat hoe korter je burn-out zal gaan duren.

  • Bijtank Fase: Nu echt bijtanken! Zoveel mogelijk energiegevers en zo weinig mogelijk energievreters. Gevoelsmatig duurt deze fase erg lang waardoor mensen vaak gaan twijfelen of het goed komt. Gevaar is dat je dan weer te snel aan de slag gaat waardoor er weer een flinke terugval kan komen.

  • Opbouwfase: je wordt steeds fitter en ontspannen. Nu kun je weer met kleine stapjes gaan opbouwen. Houd in de gaten dat je een energiebuffer moet aanleggen anders kan het weer snel fout gaan. 

  • Burn-out duur :  Lichte: 3 tot 4 maanden, Gemiddelde: 6 maanden, Ernstige: 2 tot 3 jaar met restverschijnselen

stress voorkomen

Doe de burn-out test

Als je regelmatig moe bent en last hebt van stressklachten kun je kijken hoe je ervoor staat. Steven je af op een burn-out? Onze burn-out zelftest geeft snel weer of je in het groen, oranje, rood of donkerrood staat.

Wat is een burn-out

Burn-out voorkomen

Om dit voor elkaar te krijgen moet je de boel rigoureus omgooien. Het is nodig om:

  • Burn-out signalen eerder op te merken.
  • Manieren te vinden om te ontladen en te ontspannen.
  • De juiste plek op je werk te vinden (of de juiste werkplek).
  • Nee te leren zeggen.
  • Te leren omgaan met de druk van anderen en van jezelf. 
  • Goed voor jezelf te zorgen en fit en zo gezond mogelijk te zijn.
  • Jezelf ook goedkeuren als je even niet presteert.
  • Beter met gevoelens van falen, verlies, afkeuring, afwijzing, teleurstelling en machteloosheid te leren omgaan.
  • Leren om hulp toe te laten bij problemen die er in je leven spelen.