Slaapproblemen/insomnia oorzaken

Gevolgen slaapproblemen

Slaapproblemen(insomnia) kunnen je veel kosten: je gezondheid, werk, relatie of sociale kring. Deze activiteiten kunnen flink onder druk komen te staan of zelfs onherstelbare schade oplopen. Maar ook je veiligheid kan in het geding zijn. Bijvoorbeeld wanneer je in slaap valt in je auto of je niet alert bent als er iets compleet fout gaat. Maar wat zijn de slaapprobleem oorzaken en wat zijn de mogelijkheden om dit te verhelpen?

Slaapprobleem oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken mogelijk voor slaapproblemen.

  • Aanleg (biologisch of persoonlijkheid)
  • Leefomstandigheden of gebeurtenissen
  • Conflicten.

  • Onveilige omgeving.

  • Gezondsheidproblemen.

  • Financiële zorgen.

  • Onzeker over je baan.

  • (Werk)stress of burn-out klachten.

  • Traumatische ervaringen.

  • Een depressie.

  • Angstproblematiek.

  • Rouw door overlijden of beëindiging relatie.

  • Slechte omstandigheden
  • Slecht matras.

  • Te warme of koude slaapkamer.

  • Teveel licht of geluid in je slaapkamer.

  • gedrag dat voor slaapproblemen zorgt of ze in stand houdt. O.a:
  • Piekeren, perfectionisme en controle behoefte.

  • Stress gedachten door de slaapproblemen.

  • Weinig bewegen, rusten ontspannen.

  • Teveel of te weinig eten voor het slapen gaan.

  • Weinig daglicht overdag of teveel beeldschermtijd in de avond.

  • Een verkeerd bioritme (door jetlag, nachtdiensten of te laat naar bed gaan).

  • Te weinig slaapdruk opbouwen.

  • Genotmiddelen.

  • Fysieke last
  • Pijn.

  • Restless legs.

  • Kortademigheid.

  • Een neurologische aandoeningen.

Bij PsyExperts kunnen gespecialiseerde slaaptherapeuten je helpen om te vinden wat bij jou de oorzaken zijn van je slaapproblemen. En we helpen je om weer snel toe te werken naar een goede nachtrust. En het goede nieuws is: je kunt meteen terecht.

Kom gerust, je bent welkom!

Handig om te weten over slaap!

  • Bij een gezonde slaap duurt het ongeveer 15 minuten voor je in slaap valt. Als je als een blok in slaap valt heb je een slaaptekort.
  • Je hebt een slaapstoornis als je langer dan 3 maanden slecht slaapt.
  • Alle slaap tussen 5 en 10 uur per nacht kan oké zijn. Het is persoonlijk wat je nodig hebt. Als je goed doorslaapt en een uitgerust gevoel hebt, is er niets aan de hand.
  • Melatonine is een stofje dat aangemaakt wordt door je pijnappelklier. Het maakt je suf. Ga het niet zomaar als supplement innemen maar laat eerst bij je huisarts testen of je daadwerkelijk een tekort hebt. Anders ga je misschien je systeem in de war brengen terwijl het probleem ergens anders ligt.
  • Slaap is heel erg gekoppeld aan piekeren en stress. Kijk of er stress factoren zijn in je leven die een rol kunnen spelen. 
  • Bij een slaaptekort nemen je darmen meer slechte voedingsstoffen op uit je voedsel waardoor je overgewicht kunt krijgen (en eventueel diabetes type 2).
  • Pas op met slaappillen, ze zijn verslavend. Kijk of je op een gezonde manier kunt terugkeren naar een goede nachtrust. 

Klik hier voor tips om goed te kunnen slapen.