• Ons team van therapeuten staat voor jou klaar || Géén wachtlijst || Ook beschikbaar in de avonduren

Mindfulness Nijmegen

Ik voel me zo onrustig. Constant dat gepieker. Hoe krijg ik mijn energie terug? Hoe kan ik omgaan met mijn boosheid? Kan ik die gevoelens wel aan? Mijn angst is me de baas. Is dit alles? Het is allemaal zo oppervlakkig. Wat wil ik eigenlijk?

Maar wat is Mindfulness nu precies?

Mindfulness lijkt een beetje op meditatie maar verschilt hier toch duidelijk van doordat het veel meer in contact staat met je dagelijkse leven. Het is een manier om met aandacht en openheid te kijken naar alles wat er in en rondom je gebeurt. Waar ons rationele denken ons niet verder kan helpen kan Mindfulness dit wèl. En hoewel het geen ontspanningstraining is zal het je wel helpen om te kunnen ontspannen.

Weerstand?

Misschien heb je goede verhalen gehoord over Mindfulness en sta je er helemaal voor open. Maar misschien voel je ook weerstand, is het je aangeraden omdat het goed voor je zou zijn maar ben je daar allerminst van overtuigd. Die weerstand mag. Mindfulness druist misschien wel in tegen de manier waarop je tot nog toe in het leven of de maatschappij hebt gestaan: hard racen en niet voelen waar je diep van binnen echt behoefte aan hebt want dan bereik je je doelen niet.

Wat kan Mindfulness voor je betekenen?

In ons rationele denken geldt vaak: ‘gevoelens zijn er om weg te poetsen’. Maar als dat niet lukt ga je steeds harder worstelen en zul je uiteindelijk vastlopen. Mindfulness helpt je dit te voorkomen, helpt je bij het aangaan en loslaten van heftige emoties. Door Mindfulness krijg je rust in je leven doordat je leert je aandacht te richten op wat echt belangrijk is. Dingen die niet belangrijk zijn of in het hier en nu niet spelen kun je dan steeds beter loslaten. Door je minder af te laten leiden door onzekerheid en angst kun je weer nieuwsgierig worden naar wat je diep van binnen wil: verbondenheid, genieten, zelfontplooiing, aardig zijn, dingen ontdekken enzovoorts.

    Kernbegrippen Mindfulness

  • in het hier en nu leven
  • om leren gaan met emoties
  • openheid en mildheid naar jezelf en naar anderen toe
  • rust creëren in je hoofd en in je leven
  • accepteren en loslaten
  • aandacht voor anderen en je omgeving / de natuur
  • luisteren naar jezelf en keuzes leren maken

Hoe pas je Mindfulness toe?

Mindfulness kun je na afloop van de training op verschillende manieren toepassen. Je kunt regelmatig oefeningen doen om spanningen op te sporen en te laten afvloeien. En je kunt technieken uit de training gebruiken in het dagelijkse leven. In de praktijk gebeurt dit laatste het vaakst en dat is prima. Liever je hele leven plezier hebben van hulp bij moeilijke momenten dan jezelf opleggen dagelijks te oefenen maar dit niet lang volhouden. Uiteraard juichen wij de combinatie toe.

Mindfulness bij PsyExperts Nijmegen

We hebben een training samengesteld die eerder praktisch is dan zweverig. Onze trainers staan met beide benen op de grond en een beetje weerstand en humor op z’n tijd mag ook best. Zo hopen we iedereen te bereiken die baat zou kunnen hebben bij Mindfulness. Je kunt de training individueel volgen (afgestemd op waar jij het bij kunt gebruiken) of in een groep. Binnen 8 sessies zul je in staat zijn om Mindfulness goed toe te passen op verschillende vlakken binnen je leven.

[