Insomnia (slaapproblemen)

Herken je dit?

‘Balen! Waarom kan ik nou niet slapen?’. ‘Als ik te lang wakker blijft liggen, ben ik morgen niks waard!’. ‘Ik ben al aardig door mijn energie heen dus ik kan het me niet permitteren om ook nog eens slecht te slapen’. ‘Ik moet wel overeind blijven want anders komt het niet goed’. ‘Zelf heb ik al langer slaapproblemen en raak ik steeds vermoeider. En overdag moet ik presteren’. ‘Dit houd ik niet lang meer vol zo’.

Wat is insomnia?

Insomnia (of insomnie) is een slaapstoornis. Je hebt gedurende langere tijd regelmatig last van:

  • Slecht inslapen.

  • Niet goed doorslapen.

  • Te vroeg wakker worden.

  • Een slechte slaap kwaliteit.

Wat zijn de gevaren van slaapproblemen? Slaaptekort kan:

  • Het functioneren op je werk aantasten en een Burn-out dichterbij brengen. Je kunt dan in een vicieuze cirkel terechtkomt waarbij er dingen niet goed gaan. Waardoor er steeds meer stress komt, waardoor je steeds slechter slaapt etc. 
  • Een negatief effecten hebben op je gevoelens en je stemming. Zeker als je al gevoelig bent voor angsten, depressiviteit of als je persoonlijkheidsproblematiek hebt.
  • Problemen geven in je relatie of gezin omdat je lontje wat korter is en je minder energie hebt om het leuk te maken of om er voor de anderen te zijn.
  • Je sociale kring tekort doen, je hebt te weinig energie om leuke dingen te doen.
  • Jezelf in gevaar brengen, bijvoorbeeld in het verkeer. Je kunt in slaap vallen of minder alert reageren als er iets fout gaat.

Slaapproblemen oplossen
Veel mensen hebben last van slapeloosheid. Het probleem is dat hoe harder je probeert in slaap te komen, hoe slechter het lukt. Maar accepteren is niet makkelijk als het zo belangrijk is om de volgende dag met genoeg energie te beginnen. Zeker als je veel of moeilijke dingen moet doen. 

Maar toch is er heel wat dat je kunt doen om jezelf in de juiste, ontspannen stand te zetten waardoor het slapen minder moeilijk wordt of waardoor je er wat minder last van hebt als het toch niet lukt.

Slaaptherapie bij PsyExperts 

Bij ons leer je om de rust in je lichaam en psyche terug te krijgen. We helpen je met:

  • het kwijtraken van stress.
  • ontspannen.
  • minder piekeren.
  • dingen waar je mee worstelt oplossen, verwerken of loslaten.
  • het beter accepteren als het slapen toch even niet lukt.
  • weer in de flow-stand komen.
  • Praktische inzichten: wat werkt wel en wat werkt niet om goed te kunnen slapen. Bijvoorbeeld: hoe kun je toewerken naar een rust modus? Op welke manier kom je in een goed slaap ritme? Hoe bouw je slaapdruk op? Wat is de invloed van genotmiddelen, voeding en sporten?

We stemmen onze therapie af op wat jij nodig hebt. We kunnen hierbij o.a. gebruik maken van inzichtgevende therapie, cognitieve therapie, gedragstherapie, ontspanningstherapie, praktische mindfulness en EMDR. 

Ervaar dat onze slaaptherapie werkt. Kom gerust naar ons toe, je bent welkom!