• Ons team van therapeuten staat voor jou klaar || Géén wachtlijst || Ook beschikbaar in de avonduren

Hoog sensitieve personen in de liefde

Ik heb me vaak afgevraagd: ‘’Waarom verlies ik mezelf elke keer weer zodra ik in een relatie kom met een ander?’’, ‘’Is er iets mis met mij of ligt het aan de ander’’? ‘’Waarom lukt het me niet om bij me zelf te blijven en mijn grenzen te voelen en die vervolgens aan te geven?’’ Na tien jaar heb ik eindelijk antwoord op deze vragen: Ik ben een (hoog) sensitief persoon.

Je bent zorgzaam

Zorgzaamheid is vanzelfsprekend voor je als HSP’er en het voelt heel natuurlijk voor je om je te verdiepen in de persoonlijke ontwikkeling van je geliefde en hem of haar daarbij te helpen. Als HSP’er weet je vaak precies de vinger op de juiste plek te leggen en kan je de onderliggende gevoelens bij de ander goed benoemen. Hier haal je ook voldoening uit. Alleen dit kan ook een keerzijde hebben.

Een overvloed aan empathie

Als HSP’er staan je sensoren zo open voor de wereld en de mensen om je heen, dat je de gevoelens van anderen vaak eerder voelt dan die van jezelf. Dit zorgt ervoor dat je erg empatisch en ontvankelijk bent voor je geliefde. Maar dit kan er ook voor zorgen dat je het contact verliest met je eigen behoeftes en gevoelens, waardoor het moeilijker wordt om je grenzen naar de ander aan te geven.

Het is belangrijk dat je een balans vindt tussen het voelen van je eigen behoeften en gevoelens (en hier gehoor aan geven) en die van je geliefde (en die daarbij helpen). Zorg goed voor jezelf, zodat je ook genoeg energie hebt om voor de ander te zorgen!

Relatietips voor hoog sensitieve personen

Hier een paar tips om jou (en je partner) op weg te helpen:

  1. Accepteer dat elke relatie weer anders is en vergelijk je eigen relatie niet met een ander. Ga juist op zoek naar de bijzondere kanten van jullie relatie in plaats van te focussen op de negatieve kanten ervan.
  2. Geef , als HSP’er, duidelijk maar respectvol je grenzen aan naar je partner. Bijvoorbeeld op een feestje. Je hebt tijd nodig om alles te verwerken en geef jezelf dan ook de tijd en de ruimte om dit te doen. Het is belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt en daarmee energie overhoudt, ook voor je geliefde.
  3. Neem, als HSP’er de tijd voor jezelf die je nodig hebt. Breng dit liefdevol naar je partner over en leg uit waarom dit belangrijk voor je is. Hij of zij zal dit begrijpen en zich niet meteen afgewezen voelen.
  4. Bespreek onenigheden met elkaar en vermijdt ze niet (ook al heb je daar misschien de neiging toe). Een fijne plek om dit te doen, met name voor de HSP’er, is bijvoorbeeld tijdens een wandeling in de natuur. Spreek je liefde uit, laat de ander weten dat je nog steeds van de ander houdt, ook al vindt je niet altijd alles leuk van de ander.

Probeer deze tips eens uit, vaak helpen ze je prima op weg. Overweeg je hulp voor jouw hoog sensitiviteit? Neem gerust (vrijblijvend) contact met ons op, we vertellen je graag hoe we je kunnen helpen.

Wat vind je van dit artikel? Heb je een vraag naar aanleiding van dit artikel? Heb je zelf kennis over dit onderwerp? Reageer hieronder.