Burn-out

Voel je dit?

Wat gebeurt er met me? Ik heb totaal geen energie meer. Kom ik hier nog wel uit? Dat kon mij toch niet gebeuren?! Trek ik dit wel? Faal ik nu niet heel erg? Ik laat de boel in de steek. Moet ik mezelf niet bij elkaar vegen? Maar ik kan echt niet meer. Ik voel veel stress en angst.

Wat is er aan de hand?

Als je geluk hebt, is er alleen sprake van wat burn-out verschijnselen. Dan kan de schade nog beperkt worden door snel hulp te zoeken. Maar misschien heb je de signalen al te lang genegeerd en ben je in een burn-out beland. Dan kun je niet ‘even bijtrekken en weer door’. Dan ben je flink opgebrand en kan het herstel lang duren. Voorlopig krijg je de energie die je eerder had niet terug. Dit zul je moeten accepteren, hoe moeilijk dat ook is.

Vicieuze cirkel

Naast de structurele overbelasting zijn er waarschijnlijk ook andere dingen gebeurd die een rol gespeeld hebben of nog steeds een rol spelen en waardoor je je gefrustreerd, teleurgesteld, ontmoedigd, verdrietig, schuldig, bang of boos voelt. Misschien voel je veel stress en pieker je veel. Hierdoor kun je moeilijk ontspannen en genieten en ga je slechter slapen. Ook je relatie of andere contacten kunnen onder druk komen te staan. Hierdoor kom je nog meer in een stress stand waardoor je in zo’n vicieuze cirkel komt! 

Even bijtrekken en weer door?

Helaas! Als je te ver bent gegaan lukt dit niet meer. Dan is je systeem te diep aangetast. Er zit roest in de tank en die roest kom je voorlopig nog wel even tegen. Maar je kunt bij stap 1 beginnen: accepteren dat het niet langer gaat en je nu echt goed voor jezelf moet gaan zorgen. Weg van de stress en bijtanken. Hoe langer je hiermee wacht hoe groter de schade. Een lichte burn-out duur 2 tot 3 maanden; een gemiddelde een half jaar en een ernstige 2 tot 3 jaar (!) met blijvende restverschijnselen. Hoe sneller je ingrijpt hoe lichter de burn-out. 

Giel Dietzenbacher

Contact met Psyexperts

Wil jij contact opnemen met PsyExperts over de mogelijkheden bij ons, of heb je een vraag? Dat kan via de contactpagina op PsyExperts.

Wil je liever zelf een afspraak inplannen bij een van onze therapeuten ? Klik dan op de button hieronder.

Maak afspraak

Voel je dit?

Wat gebeurt er met me? Ik heb totaal geen energie meer. Kom ik hier nog wel uit? Dat kon mij toch niet gebeuren?! Trek ik dit wel? Faal ik nu niet heel erg? Ik laat de boel in de steek. Moet ik mezelf niet bij elkaar vegen? Maar ik kan echt niet meer. Ik voel veel stress en angst.

Wat is er aan de hand?

Als je geluk hebt, is er alleen sprake van wat burn-out verschijnselen. Dan kan de schade nog beperkt worden door snel hulp te zoeken. Maar misschien heb je de signalen al te lang genegeerd en ben je in een burn-out beland. Dan kun je niet ‘even bijtrekken en weer door’. Dan ben je flink opgebrand en kan het herstel lang duren. Voorlopig krijg je de energie die je eerder had niet terug. Dit zul je moeten accepteren, hoe moeilijk dat ook is.

Vicieuze cirkel

Naast de structurele overbelasting zijn er waarschijnlijk ook andere dingen gebeurd die een rol gespeeld hebben of nog steeds een rol spelen en waardoor je je gefrustreerd, teleurgesteld, ontmoedigd, verdrietig, schuldig, bang of boos voelt. Misschien voel je veel stress en pieker je veel. Hierdoor kun je moeilijk ontspannen en genieten en ga je slechter slapen. Ook je relatie of andere contacten kunnen onder druk komen te staan. Hierdoor kom je nog meer in een stress stand waardoor je in zo’n vicieuze cirkel komt! 

Even bijtrekken en weer door?

Helaas! Als je te ver bent gegaan lukt dit niet meer. Dan is je systeem te diep aangetast. Er zit roest in de tank en die roest kom je voorlopig nog wel even tegen. Maar je kunt bij stap 1 beginnen: accepteren dat het niet langer gaat en je nu echt goed voor jezelf moet gaan zorgen. Weg van de stress en bijtanken. Hoe langer je hiermee wacht hoe groter de schade. Een lichte burn-out duur 2 tot 3 maanden; een gemiddelde een half jaar en een ernstige 2 tot 3 jaar (!) met blijvende restverschijnselen. Hoe sneller je ingrijpt hoe lichter de burn-out. 

Giel Dietzenbacher

Contact met Psyexperts

Wil jij contact opnemen met Psyexperts over de mogelijkheiden bij ons, of heb je een vraag? Dat kan via de contactpagina op PsyExperts.

Wil je liever zelf een afspraak inplannen bij een van onze therapeuten ? Klik dan op de button hieronder.

Maak afspraak

Doe de burn-out test

Doe hier onze burn-out test
Wat is een burn-out

Burn-out voorkomen

Om dit voor elkaar te krijgen moet je de boel rigoureus omgooien. Het is nodig om:

  • Burn-out signalen eerder op te merken.
  • Manieren te vinden om te ontladen en te ontspannen.
  • De juiste plek op je werk te vinden (of de juiste werkplek).
  • Nee te leren zeggen.
  • Te leren omgaan met de druk van anderen en van jezelf. 
  • Goed voor jezelf te zorgen en fit en zo gezond mogelijk te zijn.
  • Jezelf ook goedkeuren als je even niet presteert.
  • Beter met gevoelens van falen, verlies, afkeuring, afwijzing, teleurstelling en machteloosheid te leren omgaan.
  • Leren om hulp toe te laten bij problemen die er in je leven spelen.

Drie fasen van de burn-out

  1. Acceptatiefase: Je hebt veel gegeven en nu lijkt dat allemaal voor niets geweest. Dat is erg moeilijk te accepteren. Daarbij is er vaak nog een stemmetje in je dat roept dat je door moet gaan en niet zo zwak moet zijn. Soms is het ook de omgeving die het niet begrijpt of die graag wil dat je doorgaat. Zodra je kunt accepteren dat het echt niet meer gaat kun je gaan bijtanken.
  2. Bijtankfase: nu is het heel belangrijk dat je meer energie gaat tanken dan dat je kwijtraakt. Dat kan door veel te slapen, te rusten en te ontspannen. Maar misschien doet het je wel goed om kleine stukjes te wandelen in de natuur bijvoorbeeld. Tank bij totdat je echt voelt dat je je gaat vervelen of je weer popelt om in actie te komen.
  3. Opbouwfase: als je voelt dat je er weer aan toe bent ga je voorzichtig kijken wat er gebeurt als je jezelf weer wat meer belast. Maar altijd in kleine stapjes en met de vinger aan de pols. Zorg dat deze fase niet te kort is of de stappen te groot want de kans op terugval blijft voorlopig nog aanwezig

Burn-out herstel bij PsyExperts

Bij PsyExperts weten we wat je doormaakt en hoe moeilijk het is om hier uit te komen. We zullen begrip hebben en je steunen maar ook duidelijke richtlijnen geven: herstellen is herstellen! We nemen een stukje van je over als jij het zelf niet overziet. Als je meegaat in ons programma zul je op de snelst mogelijk manier herstellen. Je mag nu loslaten en doen wat goed voor je is. We kijken samen waar je baat bij hebt: ontspanningstraining, inzichtgevende therapie, energieschema’s, cognitieve gedragstherapie of Mindfulness.

Burn-out preventie bij PsyExperts

Wie zich vitaal voelt is fysiek en mentaal beter in balans. Je gaat gemakkelijker met stressvolle situaties om, zowel privé als in het werk. Soms is langdurige stress niet te vermijden en speelt het ongemerkt een steeds grotere rol in je leven. Het kan zelfs zo ver gaan dat je opgebrand raakt (een burn-out), sombere gedachten krijgt en je je eventueel ziek moet melden. PsyExperts helpt je om weer in balans te komen!

Waarom PsyExperts

  • Vergoeding is mogelijk

  • Met en zonder doorverwijzing mogelijk

  • Geen wachtlijst

  • Ook in de avonduren beschikbaar

  • Specialisten voor allerlei soorten klachten

  • Zorg op maat voor jou

PsyExperts

Ondersteuning bij PsyExperts

Wanneer je last ervaart van klachten zoals hierboven genoemd, zul je het leven als behoorlijk stressvol, zwaar en misschien zelfs verwarrend ervaren. Alsof jij of jouw leven even ‘in de knoop zit’. Je hebt dan iemand nodig die die knoop voor je kan ‘ontwarren’ – die je richting en steun geeft.

Bij PsyExperts gebruiken we niet standaard één therapievorm voor hetzelfde soort klachten, maar we kijken echt naar jou als persoon. Want iedereen is anders en waar jouw buurman (bij wijze van spreken) baat bij heeft, werkt niet per definitie het beste voor jou.

Samen met jou kijken we naar wie jij bent, wat er allemaal speelt en wat jij nodig hebt. Het is voor ons een mooie uitdaging om de therapie volledig op jou af te stemmen. We stellen samen duidelijke doelen op en controleren regelmatig of we op de juiste weg zitten. Zo houden we een vinger aan de pols tijdens jouw proces en kunnen we je goed ondersteunen.

lucienne psycholoog

Lucienne

Onze burn-out preventie trainer.

Persoonlijk. Enthousiast, leergierig en spontaan. Zo zul je mij waarschijnlijk (leren) kennen. Mijn naam is Lucienne, ik woon samen met mijn partner en twee kinderen. In mijn vrije tijd ben ik graag aan het lezen, creatief bezig of buiten aan de wandel. Je maakt mij blij met een goede kop thee, een fijn boek of gezellige mensen om me heen.

Expertise

  • Burn-out preventie

  • Angst en Onzekerheid

  • Opvoeding en gezin

  • Psychosomatische klachten

  • Stress en slaapproblemen

Therapie Stijl. Samen werken aan een oplossing die bij jou past. Jij bent uniek, en daarom is jouw oplossing ook uniek. Vanuit ACT (acceptance and commitment therapy) oefen je met afstand nemen van de oordelen over jezelf en stappen zetten in een voor jou belangrijke richting. Vanuit een brede interesse bied ik je verschillende manieren om te ontdekken wat bij jou past. Ik loop graag een stukje met je mee in de goede richting.

AFSPRAAK MAKEN BIJ Lucienne

Afspraak maken / Contact

Sharda Praktijkassistente

Mijn naam is Sharda en ik ben de praktijkmanager van Psyexperts. Als je een afspraak wilt maken neem dan contact met mij op. Zo help ik je graag verder met de juiste behandeling en therapeut. Ik kan je bij Sofie of Rita op de wachtlijst zetten of kijken welke therapeut direct plek voor je heeft. Je kunt ook online een afspraak maken bij de therapeuten die vergoed worden vanuit de aanvullende verzekering via onderstaande knop. Zodra de afspraak is gemaakt krijg je een bevestiging op je mail.

Wil je liever een afspraak maken via een contactformulier? Klik dan op onderstaande button zodat wij contact met je kunnen opnemen.

Je kunt mij bereiken op 06–42305656 of door een mailtje te sturen naar secretariaat@psyexperts.nl

Afspraak maken
Contactformulier