• Ons team van therapeuten staat voor jou klaar || Géén wachtlijst || Ook beschikbaar in de avonduren

Burn-out herstel

Wat gebeurt er met me? Kom ik hier nog wel uit? Dat kon mij toch niet gebeuren?! Trek ik dit wel? Faal ik nu niet heel erg? Stel ik me niet aan?

Wat is er aan de hand?

Je hebt een burn-out. Dat betekent dat je helemaal opgebrand bent. Je had misschien veel energie maar daar is niets van over. En het slechte nieuws is: voorlopig krijg je die ook niet meer terug.

Waarom is het zo moeilijk om hier uit te komen?

Als het alleen overspannenheid was, kon je relatief snel weer op de been komen maar nu heb je jezelf gedurende langere tijd zo uitgehold dat er echt schade is aangericht. Misschien is er, naast de grote belasting waaraan je was blootgesteld, nog iets gebeurd waardoor je je erg gefrustreerd, teleurgesteld of boos hebt gevoeld. En dan ben je nu ook nog eens je houvast kwijt. Je bestaanszekerheid, je zelfredzaamheid, je gezondheid, je zelfbeeld: alles staat onder druk!

Hoe kun je voorkomen dat het erger wordt?

Blijf je ontkennen dat er echt iets aan de hand is zul je het misschien nog even kunnen redden maar op een gegeven moment zal de klap toch komen. En dan heb je jezelf nog verder uitgehold en zal de schade nog veel groter zijn. Het enige dat je nu dus kunt doen is accepteren dat je niet meer verder kunt en goed voor jezelf gaan zorgen.

Drie fasen van de burn-out

  1. Acceptatiefase: Je hebt veel gegeven en nu lijkt dat allemaal voor niets geweest. Dat is erg moeilijk te accepteren. Daarbij is er vaak nog een stemmetje in je dat roept dat je door moet gaan en niet zo zwak moet zijn. Soms is het ook de omgeving die het niet begrijpt of die graag wil dat je doorgaat. Zodra je kunt accepteren dat het echt niet meer gaat kun je gaan bijtanken.
  2. Bijtankfase: nu is het heel belangrijk dat je meer energie gaat tanken dan dat je kwijtraakt. Dat kan door veel te slapen, te rusten en te ontspannen. Maar misschien doet het je wel goed om kleine stukjes te wandelen in de natuur bijvoorbeeld. Tank bij totdat je echt voelt dat je je gaat vervelen of je weer popelt om in actie te komen.
  3. Opbouwfase: als je voelt dat je er weer aan toe bent ga je voorzichtig kijken wat er gebeurt als je jezelf weer wat meer belast. Maar altijd in kleine stapjes en met de vinger aan de pols. Zorg dat deze fase niet te kort is of de stappen te groot want de kans op terugval blijft voorlopig nog aanwezig

Burn-out herstel bij PsyExperts

Bij PsyExperts weten we wat je doormaakt en hoe moeilijk het is om hier uit te komen. We zullen begrip hebben en je steunen maar ook duidelijke richtlijnen geven: herstellen is herstellen! We nemen een stukje van je over als jij het zelf niet overziet. Als je meegaat in ons programma zul je op de snelst mogelijk manier herstellen. Je mag nu loslaten en doen wat goed voor je is. We kijken samen waar je baat bij hebt: ontspanningstraining, inzichtgevende therapie, energieschema’s, cognitieve gedragstherapie of Mindfulness.

Contact met Psyexperts

Wil jij contact opnemen met Psyexperts over de mogelijkheiden bij ons, of heb je een vraag? Dat kan via de contactpagina op psyexperts. Heb je liever dat wij contact met jou opnemen? Laat dan hieronder je gegevens achter.