• Ons team van therapeuten staat voor jou klaar || Géén wachtlijst || Ook beschikbaar in de avonduren

Geloof jij onzin?

Angst: we hebben er allemaal mee te maken. Angst beschermt ons tegen te grote risico’s of laat ons vluchten als dat nodig is. Dat is fijn! Maar angst kan ook net als die vervelende oom zijn op een familiefeestje: hij maakt zichzelf wel eens veel te belangrijk. Dan heb je het over irreële angst. Angst die niet klopt met de situatie. En dat kan heel vervelend zijn. Zonder echte reden hartkloppingen, duizeligheid en zweten als een bange otter: er zijn leukere hobbies! En als je pech hebt komt er nog een bonus bovenop: angst die zich uitbreidt als een olievlek. Als je weet dat er weer zo’n angstsituatie kan komen kun je je al angstig gaan voelen. Bang voor de situatie of bang voor je eigen angst. Het probleem wordt dan groter dan het al is. En wat als je je schaamt voor je angst? Dan komt er weer een probleem bij! Kortom, angst is serieus niet leuk! En je hoofd zit je alleen maar dwars. Wat nu? Eigenlijk is net het tegenovergestelde doen van wat je hoofd zegt de oplossing. Niet vluchten of de angst ontkennen maar ervoor uitkomen en hem aangaan. Maar eerst je hoofd een beetje bijstellen want dat praat onzin!

In de Cognitieve Gedragstherapie (CGT) ga je aan de slag met wat je hoofd allemaal uitkraamt. Je kijkt of dat hout snijdt. Niet dus! Welke gedachten zouden je wel helpen? Door dit steeds te herhalen en tegelijk de angst stapje voor stapje aan te gaan merk je langzaam dat de angst minder wordt.

Bij Mindful Exposure (ME) doe je het precies andersom: je zet je hoofd voorlopig even helemaal op non-actief. Het krijgt een belangrijke taak: zich nergens mee bemoeien! Maar net als die vervelende oom heeft je hoofd maar steeds niet door dat het zich beter even bescheiden kan opstellen. Als het je steeds beter lukt om dat toch voor elkaar te krijgen en je over te geven aan je angst laat je jezelf zien dat de wereld niet vergaat als je niet vlucht. De inktvlek krimpt weer langzaam. Je bent nog niet van de angst af maar de paniek wordt minder en daardoor ook de angst voor de angst. Nu mag je hoofd eindelijk weer meedoen. Hè hè! Nu kijkt het wat rustiger tegen alles aan en roept het weer af en toe wat zinnigs. Je hebt geleerd dat gevoelens weliswaar heel erg kunnen zijn maar geen reden tot paniek.

En dan hebben we nog de ‘van alles wat’ aanpak: Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) een goede keuze. Dit combineert Mindfulness met cognitieve Therapie (maar dat kon je al raden). Het richt zich wel wat minder op de beelden en de exposure dan de Mindful Exposure.

Dus:
CGT: via je gedachten je gevoel bijstellen en actie ondernemen
ME: via gevoels-exposure paniek laten wegebben en dan je hoofd en gedrag bijstellen
MBCT: vertrouwd raken met gevoelens en je hoofd actief aanpakken

Maar als deze aanpakken niet goed of snel genoeg werken?

Dan hebben we nog een troef om in te zetten: EMDR! Je denkt aan de meest beladen beelden die je angst opwekken en je volgt met je ogen de therapeut die met zijn hand heen en weer zit te bewegen. Wie is er nu gek? Maar toch werkt dit erg goed bij angsten en trauma’s. En als je angst hebt als gevolg van een trauma kun je je winst wel uittellen.

En zo hebben de therapeuten nog meer in huis om je te helpen met je zware worsteling. Ontspanningstraining bijvoorbeeld. Er is een (progressieve Relaxatie Training) die wat technischer is met spieren die je aanspant en ontspant. En er zijn er met een wat groter Zen-gehalte. Bijvoorbeeld autogene training of ademhalingsoefeningen.

Ook hebben we therapeuten in huis die aanpakken hebben die fantastische resultaten opleveren zoals EFT tapping en Hypnose.

De keuze is dus reuze

Aan jou dus de keuze uit de verschillende mogelijkheden of een combi hiervan. Maar wij kijken mee en adviseren je op basis van jouw persoon en jouw angst. Maar wat in ieder geval niet mag ontbreken, ook al wil je er misschien graag tussenuit piepen, is exposure. Uiteindelijk zul je je angst tegemoet moeten treden om hem te overwinnen. De Exposure kan in vivo (in het daadwerkelijke leven of in vitro (in de vitrine bijvoorbeeld via VIrtual Reality. Wij hebben de meeste angsten voor je klaar staan om jezelf mee te martelen!)