Corona, angst en onzekerheid. Hoe ga ik om met mijn gevoelens?

Herken je dit?
Eerst kon ik nog denken: ‘het loopt wel los!’ Maar nu voelt het alsof alle zekerheid onder me uit wordt geslagen. Het wordt steeds erger en komt steeds dichterbij! Waar eindigt dit? Wat gaat dit betekenen voor mij? Zal het mij ook te grazen nemen. Of mijn naasten? Overleven we dit? En als dat zo is, wat betekent dit voor mijn inkomsten? Geldt een gezond vertrouwen nog wel? Kan ik dit aan? Kan ik me staande houden terwijl alles om me heen afbrokkelt? Ik kan niets meer doen waar ik me normaal lekker bij voel. Sterker nog: wat ik nodig heb om te kunnen functioneren. Help!

Welke angsten kun je voelen bij deze crisis?
– Angst om ziek te worden of dood te gaan
– Angst om kwetsbaar en overgeleverd te zijn
– Angst voor onvrijheid of om geen controle te hebben
– Angst voor isolatie of separatie
– Angst om de onzekere en beperkende omstandigheden niet aan te kunnen
– Angst voor het kwijtraken van dierbaren
– Angst om anderen te besmetten en hun hiermee iets aan te doen
– Angst voor het verlies van inkomsten en werk
– Angst om dadelijk niet te beschikken over eerste levensbehoeften
– Smetvrees die versterkt wordt door de focus die er nu extra op ligt

Contact met Psyexperts

Wil jij contact opnemen met PsyExperts over de mogelijkheden bij ons, of heb je een vraag? Dat kan via de contactpagina op PsyExperts.

Wilt u liever zelf een afspraak inplannen bij een van onze therapeuten ? Klik dan op de button hieronder.

Maak afspraak

Rouw en verlies

Als je een dierbare kwijt bent geraakt bijvoorbeeld. Zeker als je niet goed afscheid hebt kunnen nemen. Of als de begrafenis of crematie niet op een manier kon verlopen waar de overledene eigenlijk recht op had en jou als naaste erg gesteund zou hebben. Dit kan het rouwproces nog veel zwaarder maken.

Ook als je in de zorg werkt kun je last hebben van rouwgevoelens bij patiënten die het niet gehaald hebben. Als je hard voor een patiënt vecht maar hem of haar niet kunt redden kan dat veel met je doen. En zeker als dat meerdere keren gebeurt. Het is een doorlopend verlies van de band die je met iedere elkaar op hebt gebouwd. Gevoelens van onwerkelijkheid, boosheid en machteloosheid kunnen je emotioneel flink belasten

Verlies kan ook het verlies van je baan of je bedrijf zijn. Uit het niets ben je in een keer je bestaanszekerheid kwijt. Kun je financieel overleven? Kun je je huur nog wel betalen? Alles wat je in jaren hebt opgebouwd is in een keer weg.

PTSS

Als je een naaste hebt zien sterven onder vreselijke omstandigheden kan dat enorme angst en machteloosheid geven. Of misschien wel schuldgevoel. ‘Ik had meer moeten doen’. Het kan zijn dat dat gevoel je zo blijft belasten dat je dagelijks functioneren onder druk komt te staan. Als je je in een situatie heel erg bang, machteloos, hulpeloos of schuldig hebt gevoeld kan de situatie een trauma genoemd worden. Als dit een stress stand oplevert kun je spreken van een acute stress syndroom. Misschien nemen de sterke gevoelens langzaam weer af en kun je weer steeds beter functioneren. Maar als de stress stand aanhoudt en je last hebt van beelden die zich opdringen of van nachtmerries en als je je moedig, schuldig, angstig of boos blijft voelen kun je spreken van een Post Traumatische Stress Stoornis (PTSS).

Ook als je in een verpleeghuis, op de ambulance dienst, de spoedeisende hulp of de intensive care werkt zal deze zware tijd, met veel momenten waarop je je machteloos en onveilig voelt, kunnen leiden tot een acute stress syndroom of tot PTSS

Burn-out en Bore-out

De Corona tijd zorgt bij sommige mensen voor grote verveling. Ze zijn stuurloos en weten niet hoe ze zichzelf kunnen vermaken en een goed gevoel aan iedere dag kunnen overhouden. Of mensen die hun baan kwijtgeraakt zijn en nu hun koers kwijt zijn. Dit kan leiden tot een Bore-out.

Maar bij andere mensen leidt de crisis net weer tot uitputting. Bij ouders die hun kinderen in een keer hele dagen onder hun hoede krijgen en aan de slag moeten met Home Schooling. Bij zelfstandigen die heel snel hun bedrijf moeten omvormen om toch nog wat inkomsten te genereren. Bij mensen die beleid moeten maken hoe we hier goed uit kunnen komen. Maar het zwaarst is het misschien wel voor alle zorgmedewerkers die naast dat ze veel angst, onzekerheid en verlies ervaren, ook erg zwaar belast worden

Relatieproblemen

Deze crisis is ook meteen de ultieme uitdaging voor je relatie. Je kunt nauwelijks afstand nemen en samen  ontspannende of leuke dingen buiten de deur doen kan even niet. En genieten met vrienden zit er ook al niet in. Daarbij zijn de meeste sportverenigingen of sportscholen dicht. Als je kinderen hebt kan dat ook nog extra spanning opleveren. Iedereen moet weer even zijn plek en richting vinden en het kan zijn dat iedereen niet de beste versie van zichzelf laat zien. Als jullie moeilijk of anders met spanning, stress of emoties omgaan, kun je elkaar wel eens kwijtraken in deze moeilijke tijd. In plaats van elkaar te steunen krijg je irritaties of ruzies. En vluchten kan nu niet

Depressie en eenzaamheid

Het machteloze gevoel dat we met zijn allen ervaren doordat we worden afgesneden van contact met dierbaren of met wat voor ons nog meer belangrijk is om ons goed te voelen kan er goed inhakken. Als oudere in een verzorgingstehuis kan dat leiden tot eenzaamheid en depressieve gevoelens. Maar ook als je zo je vader of moeder moet zien lijden kan dit je enorm raken. Je kunt je erg machteloos voelen. Als je geen partner of gezin hebt zal een thuisisolatie je extra hard kunnen raken. De eenzaamheid die je ervaart kan dan leiden tot depressieve gevoelens.

Ook het verlies van je baan zal depressieve gevoelens kunnen opleveren. Je mist je richting, je uitdaging en je collega’s. En als het je ook nog diep in je portemonnee treft is het niet gek dat je er down van wordt. Bij dit alles speelt je persoonlijkheid een grote rol. Als je al slecht kunt omgaan met veranderingen of als je al wat eenzaam of depressief bent zal dit je over het randje kunnen duwen.

Wat zijn de gevolgen voor de verschillende pijlers van je bestaan?

– Bestaanszekerheid (werk en financiën): voor veel mensen gaan de inkomsten drastisch omlaag. Dit geeft veel onzekerheid en spanning. Misschien maak je je zorgen of je je hypotheek of huur wel kunt betalen. Of je eerste levensbehoeften. Alarm!
– Relatie: een stress stand kan een grote druk leggen op een relatie. Jij en je partner kunnen zich op elkaar afreageren of afweer bij elkaar opwekken omdat je op een andere manier met de stress omgaat. Bovendien is er even geen relatie saus in de vorm van uit eten, stappen, vakantie, uitjes of andere dingen om de relatie leuk te houden. Hm, je had elkaar nu net extra nodig!
– Sociale kring: die valt nu voor een flink deel weg. Is even noodzakelijk maar je had er misschien nu net veel behoefte aan. Balen!
– Gezondheid: misschien ga je minder sporten nu de sportvereniging dicht is. Een massage of sauna zijn even niet mogelijk. Misschien ga je wel stress eten of meer alcohol drinken. En daar kun je je weer slecht over voelen. Chips!

Wat kun je het beste doen?

Hoe kun je het beste met deze crisis omgaan en er misschien zelfs uiteindelijk beter uitkomen?
1. Beslis dat je samen met de mensen om je heen deze grote uitdaging aangaat
2. Leer je afweer herkennen en die van je naasten en leer ermee om te gaan. Iedereen gaat op een andere manier om met angst en onzekerheid. Bespreek met elkaar hoe je kunt voorkomen dat je elkaar kwijtraakt door afweergedrag
3. Leer goed met gevoelens omgaan zodat je ze kunt loslaten als dat beter is. En vaak is dat zo 😉
4. Zoek alternatieven voor dingen die nu niet meer mogelijk zijn. Bijvoorbeeld thuis sporten of beeld bellen met familie of vrienden. Bedenk wat je mist en wat mogelijke alternatieven zijn
5. Neem (online) therapie

Wat kun je doen om deze Corona crisis zo goed mogelijk te doorstaan?

  • Accepteer dat het even niet anders is. Blijf niet praten of denken over wat er nu niet kan. Probeer niet controle te krijgen over een situatie die niemand kan controleren maar probeer regie te houden over hoe jij er zo goed mogelijk mee om kunt gaan.

  • Zoek de verbondenheid met elkaar op (thuis of via beeld bellen) en benoem wat je zo goed of fijn vindt aan de ander. Steun elkaar en deel je gevoelens.

  • Zoek nieuwe vormen van ontspanning en ontlading. Thuissporten, mindfulness, yoga, de natuur: allemaal beter dan in spanning, angst of frustratie blijven rond dolen.

  • Kijk waar je nu misschien eindelijk een keer aan toe komt.

  • Kijk naar nieuwe invullingen van werk of nuttig (of liefdevol) bezig zijn.

  • Ontwikkel nieuwe hobby’s. Iets creatiefs bijvoorbeeld. Of zet in op persoonlijke ontwikkeling.

  • Verzorg je lichaam goed (bewegen, sporten, gezond eten, minder snoepen of drinken) want dat werkt mentaal ook door.

  • Verzorg je emoties goed. Praat over wat er in je speelt. Of zoek professionele hulp

Wat kan PsyExperts je bieden?

  • Wij hebben experts o.a. op het gebied van angst, rouw en verlies, trauma’s en PTSS, burn-out, levensinvulling, persoonlijke groei, depressieve gevoelens, HSP en relatieproblemen.

  • Naast therapievormen als cognitieve gedragstherapie en ACT maken we ook o.a. gebruik van EMDR, VSDT, brainspotting en Mindfulness. Met EMDR, VSDT en Brainspotting kunnen we emotionele last snel ontladen, met mindfulness brengen we je hoofd en lichaam tot rust en zal ook je nachtrust verbeteren.

  • Als face to face contact niet kan of als je je daar even niet lekker bij voelt kunnen we (beveiligd) beeld bellen. Ook kunnen we je online hulp bieden, onder andere d.m.v. Virtual Reality zelftherapie. Dit is een revolutionaire therapie methode om snel af te komen van angsten, trauma’s, relatietrauma’s of andere emotionele last die niet hoort bij een natuurlijk proces. Deze zelftherapie is uiteraard te combineren met enkele sessies met een van onze gespecialiseerde therapeuten.

  • Neem gerust contact met ons op om te kijken wat een geschikte aanpak voor jou zou kunnen zijn. We hebben geen wachtlijsten dus je kunt meteen bij ons terecht. Wij zijn er voor je!

Waarom PsyExperts

  • Vergoeding is mogelijk

  • Met en zonder doorverwijzing mogelijk

  • Geen wachtlijst

  • Ook in de avonduren beschikbaar

  • Specialisten voor allerlei soorten klachten

  • Zorg op maat voor jou

Ondersteuning bij PsyExperts

Wanneer je last ervaart van klachten zoals hierboven genoemd, zul je het leven als behoorlijk stressvol, zwaar en misschien zelfs verwarrend ervaren. Alsof jij of jouw leven even ‘in de knoop zit’. Je hebt dan iemand nodig die die knoop voor je kan ‘ontwarren’ – die je richting en steun geeft.

Bij PsyExperts gebruiken we niet standaard één therapievorm voor hetzelfde soort klachten, maar we kijken echt naar jou als persoon. Want iedereen is anders en waar jouw buurman (bij wijze van spreken) baat bij heeft, werkt niet per definitie het beste voor jou.

Samen met jou kijken we naar wie jij bent, wat er allemaal speelt en wat jij nodig hebt. Het is voor ons een mooie uitdaging om de therapie volledig op jou af te stemmen. We stellen samen duidelijke doelen op en controleren regelmatig of we op de juiste weg zitten. Zo houden we een vinger aan de pols tijdens jouw proces en kunnen we je goed ondersteunen.

Vragen of wilt u een afspraak maken ?

Neem dan contact met ons op

  • 06–42305656

Ik help jou graag

Sharda Praktijkassistente

Mijn naam is Sharda en ik ben de praktijkassistente van Psyexperts. Als je contact opneemt met Psyexperts dan help ik je graag verder met de juiste keuze voor therapeut en een behandeling. Je kunt mij bereiken op 06 – 42305656 of door een mailtje te sturen naar secretariaat@psyexperts.nl.

Je kunt ook zelf je afspraak inplannen via onderstaande button.

Afspraak maken