• Ons team van therapeuten staat voor jou klaar || Géén wachtlijst || Ook beschikbaar in de avonduren

Angst overwinnen

Je hart gaat kloppen, je gaat zweten, trillen, je wilt weg! Kamp jij ook met angsten of onzekerheid of ben jij zo’n twijfelkont die nooit een keuze kan maken, bang om de foute te maken? Dan ben je absoluut niet de enigste! Veel mensen hebben angsten waar ze zelf maar niet vanaf komen. Je bent bang voor een specifiek iets, of juist voor een heleboel dingen. Je bent bang om in je angst vast te blijven hangen en denkt soms zelfs dat je de controle over jezelf gaat verliezen. Dat gevoel van controleverlies, dat is nou net het aller engste! En daarom vermijd je het liefst de dingen waar je bang voor bent. Je bent een expert geworden in het bedenken van allerlei smoesjes en uitwegen om maar niet in die enge situatie terecht te hoeven komen. Je hebt zelfs angst voor de angst gekregen. En angst is niet leuk! Het beperkt je en je bent er haast continu mee bezig. Je wilt er vanaf, maar dat lukt je maar niet in je eentje.

Een leven zonder angst

Hoe geweldig vrij zou je je voelen als je geen overdreven angsten meer zou hebben? Wanneer je gewoon alles kunt doen waar je zin in hebt, zonder stil te hoeven staan bij die altijd om de hoek loerende angst. Je bent dan vrij en sterk. Als je lang met angsten hebt geleefd, en je leert die te overwinnen dan voel je je alsof je de hele wereld aankan. Dat wil jij toch ook? Sterker nog: overwinnen kun jij ook!

Angst is geen fijne emotie, daarom is het logisch dat je die het liefst uit de weg gaat. Maar als je steeds maar die dingen waar je bang voor bent gaat vermijden, dan wordt je angst steeds erger. Waarschijnlijk heb jij dit ook gemerkt…een tijd geleden was je angst minder erg, maar je gaat nu steeds meer vermijden. Juist door dit vermijdingsgedrag houdt je je angst in stand. Daarom heb je iemand nodig die je helpt om dit vermijdingsgedrag te verminderen.

Angststoornis?

Iedereen kent angsten. Gelukkig maar, want zonder angst zou het leven erg gevaarlijk kunnen zijn. Angst heb je nodig! Maar wanneer je echt lijdt onder je angst, dan kun je spreken van een angststoornis. Je bent dan buitengewoon bang in bepaalde situaties of voor bepaalde dingen en je vermijd deze dingen regelmatig.
Er zijn veel verschillende angststoornissen, eigenlijk kun je voor alles wel een angst hebben. Toch zijn er een paar veel voorkomende angsten:

  • Sociale angst: sterke angst voor sociale situaties; angst voor kritiek
  • Gegeneraliseerde angst: overal over piekeren; algemene angst voor heel veel dingen
  • Paniekaanvallen: plotseling optredende paniekaanvallen; bang zijn om gek te worden of dood te gaan
  • Specifieke angst: angst voor een specifiek iets, bijvoorbeeld angst voor onweer, voor spinnen, hoogtevrees
  • Trauma: angsten veroorzaakt door een traumatische gebeurtenis
  • Obsessieve-compulsieve stoornis (OCD): dwanghandelingen en/of gedachten met angsten over het nalaten van deze

Gedachten of handelingen

Wanneer jouw angst er niet tussen staat is dat niet zo raar, er zijn te veel angsten om hier te beschrijven. Dat wil niet zeggen dat we het niet kunnen behandelen, vraag ons gerust als je hierover twijfelt.
Voorkomen dat het erger wordt?

Het liefst wil je natuurlijk dat je je angsten uit kunt zetten, maar helaas gaat dat niet zo gemakkelijk. Maar hoe kun je dan voorkomen dat het erger wordt? Het belangrijkste hierin is zorgen dat je de dingen waar je bang voor bent toch blijft doen. Dat klinkt tegenstrijdig en het is ook absoluut niet gemakkelijk, maar dat is wel hoe je van je angsten afkomt. Door ze in de ogen te kijken en te overwinnen.

Hoe kan PsyExperts je helpen met je angst, onzekerheid of dwang?

Wij kunnen je helpen door te luisteren naar je verhaal. Vanuit hier bespreken we samen hoe we jou het beste kunnen helpen en waar jij je comfortabel bij voelt. Af en toe zul je ook buiten je comfortzone moeten stappen, dat is wanneer we oefeningen gaan doen. Exposure-oefeningen noemen we dat: je gaat jezelf blootstellen aan die dingen die je moeilijk vindt. Natuurlijk gebeurt dit pas als jij daar klaar voor bent en het gaat heel geleidelijk aan. Je houdt zelf de regie, wij ondersteunen je. Deze oefeningen kunnen we in het begin zelfs samen met je doen.

Andere methodes die wij gebruiken bij het aanpakken van een angst zijn het onderzoeken van je gedachtes en het aandacht leren schenken aan hoe je je voelt. Je leert je gevoelens te accepteren. EMDR zetten wij in wanneer je je angsten hebt ontwikkeld door het meemaken van een moeilijke gebeurtenis. Ook maken wij gebruik van running therapy: actief in actie komen, weliswaar stapje voor stapje.

Contact met Psyexperts

Wil jij contact opnemen met Psyexperts over de mogelijkheiden bij ons, of heb je een vraag? Dat kan via de contactpagina op psyexperts. Heb je liever dat wij contact met jou opnemen? Laat dan hieronder je gegevens achter.